Sunt de partea taximetristilor in scandalul cu Uber si Bolt

Am citit toate povestile de pe net cu taximetristi care au facut si-au dres. Am vazut toate clipurile. Cu toate astea, voi folosi in continuare taxiurile clasice, pentru ca acolo stiu cum sta treaba.

Trebuie sa mentionez mai intai faptul ca nu mi-au fost refuzate decat vreo 3-4 curse in toata viata. Chiar si de Revelion, am mers pe aparat, la tarif normal - in ani diferiti. N-a mirosit niciodata insuportabil si nici nu sunt fandosit sa ma plang daca simt putin miros de tigara, desi nu fumez si sunt impotriva acestui obicei prost. Am facut zeci de curse cu taxiul, majoritatea sub 10 lei si am lasat bacsis maximum 1-2 lei. Am platit si 8 lei, si 9 lei si nimeni n-a comentat nimic. Am facut comenzi din aplicatie, am luat taxiuri din statia de taxi sau direct din trafic. N-am avut niciodata probleme de tipul celor care apar pe net. Si nici nu-mi doresc :)

La polul opus sunt cei de la Uber/Bolt si restul afacerilor tip "ridesharing". Nu stii cine e la volan si de obicei sunt oameni care ies cu masina pentru a-si suplimenta veniturile. Pot fi oameni lipsiti de experienta, pot fi unii care abia acum si-au luat carnetul. Sistemul de rating e in plus, utilizatorii si soferii isi dau mereu unii altora 5 stele.

Multa lume se plange cand soferul de taxi ii spune pe fata ca vrea 50 de lei pentru o cursa de 15 lei. Si ridica in slavi aplicatiile de ridesharing. Sincer, prefer sa stiu tariful de la inceput, decat sa mi se ia miseleste de pe card sume de ordinul sutelor, precum in povestea de mai jos:

O clienta Bolt (fost Taxify) a avut surpriza neplacuta sa plateasca pe o cursa din cartierul Buna Ziua din Cluj (Strada Mircea Zaciu) pana la Aeroportul International Cluj nu mai putin de 196 de lei! Pretul afisat initial era de 54 de lei, deja cu surcharge, dar clienta se grabea sa ajunga la aeroport. Peste cateva zile am observat ca din cont au fost extrasi 196 de lei. Cursa a avut loc in data de 6 mai, inainte de adoptarea OUG care a restrans activitatea aplicatiilor de ridesharing. Consultantii Bolt motiveaza prin trafic, schimbarea traseului etc. Ceea ce in principiu si a fost, dar clienta nu a fost anuntata de faptul ca se va modifica tariful si mai ales ca va ajunge la o suma de sute de lei.

Distanta parcursa pe un traseu normal este, potrivit Google Maps, de 11 kilometri. Estimam ca prin ocolire s-a ajuns la 25 de kilometri. Dar dupa cum se poate vedea in datele afisate de Bolt in captura de ecran de mai jos, distanta este de 91 de kilometri!

In fapt, cursa a durat 26 de minute, iar distanta a fost de aproximativ 25 km din cauza faptului ca soferul a ales o alta ruta mai putin aglomerata in conditiile traficului de dimineata. Cei de la Bolt au impresia ca respectiva clienta a agreat traseul, cand in fapt soferul a decis traseul deoarece clienta se grabea, fara sa o informeze de o posibila crestere a sumei de plata. Iar Bolt au dat un raspuns la misto:

Asa se intampla cand furnizorii unor astfel de servicii au acces la cardul tau. Daca vrei sa faci o plangere, esti deja in situatia ca ti s-au luat banii din cont. Daca un taximetrist nu vrea sa te duca pentru ca "se retrage", macar stii ca ai ramas cu banii in buzunar si iei urmatorul taxi.

La final, o poveste cu Uber din ianuarie 2016:

Aseara, dupa petrecerea de Revelion de la Hotel Caro, am folosit pentru prima data serviciile UberX, varianta low-cost a aplicatiei de ridesharing Uber. In final, cand am ajuns acasa am primit un mail de la Uber pentru confirmarea cursei si a faptului ca o cursa de 11 km cu un Renault Symbol a costat aproape 200 RON, bani care au fost automat dedusi de pe cardul de credit inregistrat pe cont. Aceeasi cursa ar costa 17-20 RON cu un taxi licentiat pentru astfel de activitati, care plateste taxe, asigurari specifice transportatorilor de persoane samd. Aceeasi cursa la taximetristii mercenari care ies in noaptea de Revelion ar fi costat max. 70 RON, la "mica intelegere", de care am vrut insa sa ne lipsim.

Blah, blah, blah