Explicatia pentru "low-cost", "charter" si "de linie" la zborul cu avionul

Vorbeam cu un prieten si mi-am dat seama ca nu stiu sa explic, cu precizie, ca la copiii mici, ce-i aia un zbor charter sau care sunt caracteristicile unui zbor de linie. De low-cost mai stiam ceva, dar nu le-am pus niciodata pe toate pe hartie.

Zborul charter

Zborul charter este o cursa de avion specifica destinatiilor de vacanta. Sunt curse sezoniere, inclusein pachetele de servicii turistice oferite de o agentie de turism. Agentia vede ca o destinatie este mai interesanta si inchiriaza o aeronava pe care o foloseste in sezonul turistic, cand exista multe cereri pentru destinatia respectiva. Bilete la cursa charter se pot achizitiona, de obicei, numai in cadrul pachetului de vacanta cu cazare, mancare etc. Spre exemplu, in marea Britanie exista o agentie cu propria linie de zbor charter: Thomas Cook Airlines.

Zborul de linie

Zborurile de linie acopera orice destinatie din lume ce detine un aeroport la un anumit standard operational. Costurile sunt mai ridicate decat in cazul zborurilor low-cost, dar exista cateva avantaje: este servita o masa in timpul zborului, ai o flexibilitate mai mare in alegerea zborului (sunt mai multe zboruri pe zi catre o destinatie) si, in caz de aglomerare pe un aeroport, primele pleaca zborurile de linie, avadn intotdeauna prioritate, in timp ce zborurile low-cost aduna cele mai mari intarzieri.

Zborul low-cost

O companie aeriana low-cost este cea care ofera bilete la preturi scazute prin eliminarea unor servicii traditionale oferite pasagerilor. Diferenta intre un zbor low-cost si unul de linie nu sta in siguranta pasagerilor, avioanele fiind la fel de fiabile si la fel de bine intretinute. Normele de siguranta impuse de catre fiecare stat si de UE pentru masurile de siguranta in zbor sunt aceleasi pentru toate companiile de zbor. In schimb, compania low-cost aterizeaza in general pe aeroporturile secundare din majoritatea oraselor, iar asta implica costuri mai ridicate pentru pasageri la transferul catre oras si inapoi. De asemenea, scaunele sunt mai inghesuite si locul la picioare mai mic la zborurile low-cost. Practic, un zbor low-cost iti ofera transport din punctul A in punctul B, iar orice nevoi suplimentare se platesc separat. Foarte rar vezi un sandwich gratuit sau check-in gratuit la aeroport in cazul zborurilor low-cost.

Acum, ca e clar pentru toata lumea... cand mergem in Barbados?

2 comentarii

  1. 25 Feb 2019 la 11:08

    Cand zburam ca Aerosmith? :)) Money, money, money... :))

    Altfel, da, e foarte important unde aterizezi pentru ca e foarte posibil sa te coste transportul de la aeroport in oras mai mult decat zborul. De la Charleroi pana in Bruxelles e jupuiala si pur si simplu nu ai alternative decente la pret.

  2. 25 Feb 2019 la 20:24

    Da, avion privat, inchiriat frumos - as zbura o data asa, da' in ce context? :))

    Ma tot chinui sa gasesc o varianta ieftinache prin care sa ajung la Luxemburg si la Paris (la Disneyland) si toate variantele si combinatiile sunt scumpe ca naiba si implica o gramada de schimbari de tren cu TGV, cu avion, cu autocar...

Blah, blah, blah