Ne tot intrebam de ce vedetele de la noi nu ajung si p-afara. Ne laudam cu Inna la momentul actual, dar ea a avut concerte pe ici, pe colo, mai mult prin tari de mana a doua (la fel ca Romania). Singurii care s-au impus, dar nu sunt inca consacrati, sunt Maya cu Vika. Romanii fac destul de multe piese bune, care ar putea concura cu succes multe hituri de pe-afara. Dar oare de ce nu e si Inna acolo, pe scena si si in topuri? Ca nu e mare diferenta intre ea si Katy Perry sau Rihanna.
Analiza e una simpla, iar raspunsul se stie dinainte: banii fac diferenta. Dar cati bani ar trebui, ce suma le lipseste alor nostri ca sa fie ca ai lor?
Cel mai nou hit al Rihannei, "Man Down", a costat 1.078.000 USD. Din suma asta, partea grea, cu compusul, interpretatul si inregistratul piesei a fost mai putin de 8%. Milionul s-a dus pe promovare si marketing.
Povestea a inceput in martie 2010, cand casa de discuri a solistei a organizat un brainstorming, adunand intr-o tabara de creatie mai multi compozitori si producatori pentru a veni cu idei pentru albumul "Loud" al Rihannei. Acolo, doi compozitori si un producator si-au scormonit talentul si au produs negativul. Versurile s-au scris in 12 minute (fix!), iar costurile pana aici au fost de 15.000 USD la compozitori, 20.000 la producator si 18.000 cota parte pentru tabara de creatie. A urmat inregistrarea piesei - un producator vocal a venit sa-i explice Rihannei cum sa dea replicile pe negativ pentru numai 15.000 USD. Mixaj, masterizare - 10.000. Totalul de pana acum: 78.000 USD.
Si incepe show-ul. Lumea trebuie sa auda piesa. Daca la noi asta se face pe pile, cu managerul artistului incercand s-o bage pe radio-uri prin mailuri la prietenii din domeniu, la ei se face pe bani. Rihanna a ajuns in ziare, reviste si la TV. S-a inceput lucrul la videoclip, s-a bagat piesa pe radio. Apoi clipul a ajuns la MTV, VH1 si BET (Black Entertainment Television). Si banii s-au tot scurs, cu Rihanna plecand in jurul lumii la diverse emisiuni TV, luand cina pe nu-stiu-unde sau participand la diverse sedinte foto. Toate astea fac cam 1 milion de dolari.
La final avem un single care nu a fost de foarte mare succes si cu siguranta nu se compara cu alte piese ale artistei. Linia melodica e simplista, versurile la fel ("Rum pa pa pum"), iar clipul e total neinteresant. Dar in muzica internationala e ca in poker: daca n-ai ante, n-ai cum sa le arati ce stii. Si ante e un milion.
Inna & Alexandra Stan au piese la toate radio-urile comerciale din UK si sunt cantate in fiecare in fiecare club. Iar englejii stiu toate (cei drept, nu mult si nu complicate) versurile. Iar Inna a avut concerte in Franta si prin Scandinavia. Sigur, nu a fost la Glastonbury si nu o sa mearga la Bestival, dar cine stie ce o sa intample peste 2 ani.
In Europa reteta succesului unui single nu sta in videoclip ci in calitatea piesei si nici prin promovare fortata (cazurile Justin Bieber,GaGa,Rihanna etc).In ultimii 20 ani hiturile anului in Europa au fost mare parte non-americane si au avut succes prin originalitatea adusa la momentul respectiv(ex: O-Zone, Tatu, Las Ketchup, Los del Rio,David Guetta etc).