Sunt constient ca presa e o afacere. Cu tiparul pe moarte, toata publicitatea este acum aglomerata pe site-urile ziarelor. Daca in ziar ai cate-o pagina intreaga dedicata unui singur anunt, e usor sa treci mai departe. Dar pe internet e mai greu, avand in vedere ca s-a ajuns prea departe. Iata un exemplu de "articol" de pe Libertatea, care nici macar nu are un continut cat-de-cat interesant:
Un singur paragraf. Doua fraze goale de continut, total neinteresante. In rest, vreo 10 reclame la tot felul de prostii. Daca se intampla sa intri pe site de pe un laptop, atunci reclamele incep sa se suprapuna cu continutul si intre ele, formand un desis prin care trebuie sa tai cu maceta mouse-ului ca sa poti citi o stire de doi bani.
Alternativele pentru un internet mai curat sunt fie software (vezi extensia Adblock pentru browsere), fie hardware (precum proaspatul lansat AdTrap). Adblock iti mananca resursele computerului si trebuie instalat si configurat pe fiecare browser/dispozitiv in parte, dar e gratuit. AdTrap e un mic aparat cu functionalitate geniala, pe care inca nu l-am incercat. El blocheaza toate reclamele inainte ca datele din internet sa ajunga in router, deci configurarea se face o singura data. Dezavantajul e ca jucaria asta costa vreo 150 de dolari.
Din pacate, nu foarte multa se descurca sau isi bate capul cu chestiile-astea. Multi nici nu stiu ca exista o alternativa la talmes-balmes-ul de pe ecran. Si se chinuie de fiecare data sa navigheze printre zecile de reclame.
Ar fi superb daca ar exista o lege care sa reglementeze reclamele pe internet. La fel ca pe terenul de tenis, as propune ca toate sa fie de aceeasi culoare. Mai precis, sa fie toate alb-negru. Sau alb-gri! Sa nu deranjeze navigatul, pentru ca nu ne-am conectat la internet sa vedem reclame.
Nu ma intereseaza explicatiile cum ca acele reclame tin site-urile sa nu moara. Mai bine sa scapam de tabloide si raman 3-4 ziare online cu plata. Cate unul pentru fiecare partid politic important din Parlament. Poate de-asta imi place atat de mult sa urmaresc emisiunile Digisport (1, 2 sau 3), pentru ca acolo nu exista reclame. Intre emisiuni sunt numai promo-uri, iar emisiunile in sine se desfasoara cursiv, fara a fi intrerupte la fiecare 10 minute de o pauza de publicitate, precum cele de pe Sport.ro sau GSP TV.