Textul de mai jos a acompaniat proiectul.
SPECTACOLUL ORASULUI
Sintagma din titlu este foarte des intalnita de 12 ani incoace. Semnificatiile ei sunt multiple, cu ramificatii in social si politic, in cultural, dar si in financiar. Ceea ce ne intereseaza insa este legatura ei cu proiectul de fata si, mai presus de asta, motivele din care aceste doua cuvinte sintetizeaza ideea proiectului.
Sub numele de 'Dotare culturala comunitara: Teatru experimental' ne-a fost prezentata, cu trei saptamani in urma, o tema de proiect cu totul noua. Ca in fiecare an, si acum proaspetii studenti ai anului 5 se asteptau la clasica 'Sala de sport', devenita lait-motiv al proiectarii primului semestru din acest an. Teatru experimental, sub forma intrarii, a siglei si a unor scheme compozitionale, a fost si tema Schitei de schita, ce s-a incheiat cu cateva zile in urma. Dar oare de ce este aceasta tema cu totul noua?
Raspunsul ne este furnizat de cele trei situri puse la dispozitie de Domnul Profesor impreuna cu Domnii Profesori-Asistenti: doua dintre ele, similare in unele privinte, denota o cerere de integrare a obiectului de arhitectura in configuratia orasului; cel de-al treilea permite o mai mare libertate in alegerea solutiei, aici accentul fiind pus pe obiectul arhitectural.
Dupa o studiere amanuntita a celor trei variante, m-am hotarat asupra celei de a doua, care mi s-a parut cea mai provocatoare din punct de vedere arhitectural. Prin tema se cerea, pentru Faza I, dezvoltarea PUD-ului precum si conturarea solutiei finale, ce avea sa fie detaliata in cadrul fazei cu numarul doi.
Am pornit in rezolvarea cerintelor de mai sus prin cateva vizite succesive la sit, prilejuri cu care am adunat un numar bun de fotografii ce aveau sa ma ajute in intelegerea spatiului urban. Dupa o analiza atenta a materialelor documentare puse la dispozitiei de biblioteca facultatii, am decis ca este momentul sa incep redactarea PUD-ului. Zis si facut; cateva zile mai tarziu, un numar de sase planse inglobau analiza de sit si exprimau o parere, sper cat mai obiectiva, a situatiei actuale a locului.
Pentru a rezolva partea a doua a cerintei Fazei I, am recurs la analiza filosofica. Un teatru cu deschidere catre urban, un teatru ce darama dar si pune in valoare (ma refer aici la cladirile deja existente pe sit), un teatru al orasului- deloc usor de obtinut o solutie in astfel de conditii. O prima abordare am avut-o pornind de la ideea ca spectacolul urban nu este interesant, si deci prezenta unor gradene deschise catre exterior, catre oras, nu era binevenita. Am hotarat ca, in cazul in care sunt prezente, aceste gradene sa reflecte interesul orasului pentru scena, pentru spectacol, spectacol ce avea sa se contureze ca o prelungire in exterior a spectacolului desfasurat in interior teatrului.
Concluziile de mai sus nu sunt insa rezultatul unei analize atente, perseverente - ele sunt grabite, superficiale si denota o lipsa de interes fata ce ceea ce inconjoara situl: orasul. Orasul si spectacolul pe care oamenii sai il 'pun in scena' in fiecare zi. De aceea am hotarat renuntarea la ideea gradenelor, care au fost inlocuite de o scena in aer liber ce comunica cu orasul. Aceasta este puntea de legatura ce face ca ansamblul meu (realizat din trei forme geometrice simple, ce deservesc trei grupuri de functiuni) sa se integreze in spatiul descris prin situl cu numarul 2.
Desi intalnita des in ultimii 12 ani, sintagma 'spectacolul orasului' descrie poate singurul spectacol la care participam sau suntem spectatori neintrerupt. Teatrele romanesti si-au pierdut parca din popularea de alta data- noile medii de acces la informatie, de divertisment precum Televiziunea sau Internetul au facut ca interesul romanului pentru spectacolul de teatru sa se diminueze pana la disparitie. Teatrul nu poate tine pasul cu morbiditatea Televiziunii sau cu obscenitatea Internetului pe care omul modern le prefera, lucru observat si de marele om de cultura Cornel Dinu, care afirma ca romanul are nevoie de "paine si circ".
=))))))) cata sfidare
lucrarea asta seamana foarte mult cu "calul troian"si strategia ta de la examenu de istorie la un loc...
hahaha, Calul troian e belea. O sa-l refac cat-de-cat sa-l pun aici si p-ala. Cat despre examenul de istorie, a ramas de-a pururea inregistrat in mintea ta