Traim intr-o lume in care afacerile se fac unidirectional. Cu alte cuvinte, daca nu dai teapa inseamna ca te-ai tepuit. Nu exista conceptul de 'a fi multumit'. Pentru ca daca esti perfect satisfacut cu serviciile prestate sau produsele cumparate, iar prestatorul/vanzatorul este si el multumit, inseamna ca te-a facut la bani.
Povestea de mai jos e adevarata si mi-a fost spusa de un prieten, pentru ca altfel mi-ar fi fost foarte greu s-o cred. El se ocupa cu design si productie de materiale publicitare. Intr-o discutie cu angajatii unei firme, a negociat pretul unor brosuri - fiind vorba de o cantitate foarte mare, a putut oferi un discount de 20%. In timpul discutiei, in camera intra patronul, cu un aer superior, si intreaba care e concluzia negocierilor:
Patron: Deci, care-i pretul?
Angajat: Am discutat cantitatile si ni s-a oferit o reducere, astfel incat costul pe bucata a scazut de la 2.50 la 2.00.
Patron: E mult, nu. Mai mult de 1 euro jumate nu dau.
Angajat: 2... lei.
Patron: Tot e mult.
Prietenul meu mi-a spus ca pana la urma le-a livrat la 1.90 bucata, lei, desigur. L-a lasat pe prost in prostia lui, pentru ca oricum n-ar fi inteles nimic. Nu tine de spirit antreprenorial, ci de educatia pe care o primesti sau nu in primii ani de viata.
Prost sa fii, noroc ca esti... patron.
Mi se pare incredibil ca pot sa existe astfel de oameni.
Da, asta apropo de freelancing... sunt unii absolut criminali, cu unu' tratez acum si sper s-o rezolv rapid si sa scap!
Daca ii lasi in plata lor, nu se vor schimba niciodata. Vor crede "asta e pretul corect, ma, nu ce voiau aia sa ne faca!". Prostul trebuie calcat pe cap, macar la modul simbolic.
Prostul se cariaza si mai mult pe masura ce urca in rang, asa ca te sfatuiesc sa-l lasi in plata lui, pentru ca oricum e pe un drum fara intoarcere.