Graphic Designer, Art Director, Creative Director - denumiri in limba engleza menite sa ridice artificial importanta celor care lucreaza in domeniu. Denumirea de 'grafician' si-a pierdut rezonanta, pare ceva invechit si lipsit de creativitate. Din pacate pentru cei care se viseaza cavaleri ai strategiei creative, toti cei care lucreaza in domeniu se numesc graficieni, cu mai multe sau mai putine cunostinte si experienta in munca (adica la job).
Graficienii din ziua de astazi au la dispozitie toate instrumentele (tool-urile) cu care sa-si faca treaba impecabil. In 2019, hardware-ul si software-ul au ajuns sa faca mai mult de 90% din treaba graficienilor, raportat la decadele anterioare. Cu toate astea, se pare ca rezultatele muncii prestate de graficieni (livrabilele) sunt din ce in ce mai slabe. Atentia la detalii a disparut si s-a diminuat atentia per total, fata de proiect, fata de modul in care isi desfasoara treaba. In ultimii ani, graficienii au inceput sa lucreze in bataie de joc si asta se vede in rezultatele jalnice pe care le prezinta ca produs final al muncii lor. Si asta se intampla peste tot, nu doar in Romania.
In primavara, am vazut un afis al piesei de teatru "3M", cu Maia Morgenstern, Horatiu Malaele si George Mihaita in rolurile principale. Afisul e urat, dar nu asta e problema. Pe afis apar, cu font de-o schioapa, numele celor trei protagonisti, scrise cu diacritice. Insa, in numele lui Mihaita lipseste una din diacritice. Iar asta se intampla la un afis care probabil a fost vazut si aprobat de cel putin doua persoane, cea care l-a conceput si cea care l-a aprobat.
Eh, ce mai conteaza o diacritica. Se intampla mereu sa se piarda diacritice pe drum. Insa, la cat s-au uitat la el in timp ce-l lucrau, mi se pare foarte greu de ratat asa ceva. Surprizantor este ca in aceasta vara s-a dorit imbunatatirea afisului, s-au facut modificari la culori si la alte detalii, dar diacritica lipsa nu a fost observata de nimeni! Cum este posibil asa ceva?
Vor veni comentarii care vor spune ca astfel de afise vin si pleaca, n-o sa observe nimeni si nici nu conteaza. Vorb-aia, se-ntelege despre cine e vorba! Dar ce facem cu titulatura in limba engleza a celui care face afisul? "Lasa ca merge si-asa", se gandeste, probabil, dizainaru'.
Un alt exemplu autohton sunt afisele prezente in mijloacele STB, fostul RATB. O poza pixelata, un text plin de greseli de gramatica si ortografie, munca unui altui grafician care s-a declarat multumit de munca prestata.
Am fi tentati sa zicem ca "asa e la noi", dar lucrurile stau la fel si in afara, unde angajatii chiar au titulatura in engleza. Designer-ii din America sunt la fel de indolenti si lucreaza tot in bataie de joc. Mai jos sunt doua exemple care arata felul in care au vectorizat graficienii respectivi siglele a doua brand-uri personale: Ice Cube si Steven Tyler.
Daca veti privi cu atentie imaginile, greselile sunt evidente si, totodata, de neinteles. Cum poate cineva sa considere ca si-a terminat treaba dupa ce a facut o astfel de vectorizare? Pentru cineva cu atentie de la detalii, caruia ii place ce face, astfel de lucruri sunt de neconceput.
Partea trista e ca am inceput sa ma minunez prea des de astfel de lucruri, ceea ce inseamna ca ele s-au inmultit. In timp ce calitatea muncii graficienilor in ansamblu a scazut dramatic, salariile in domeniu au crescut semnificativ in ultimii ani, iar asta ma intristeaza si ma revolta in egala masura. Lucrez in domeniul asta de peste 20 de ani si observ cum lucrurile se degradeaza de la an la an. E timpul pentru o schimbare pentru a iesi din starea asta de multumire in mediocritate. Graficieni din toate tarile, treziti-va!