Fie ca vorbim de un CD, o carte sau un gadget IT, am cumparat din SUA de foarte multe ori pana acum. Niciodata vreun fridiger sau chestii mari, numai chestii micute, care sa merite investitia (cost produs+transport semnificativ mai mic decat cost produs in Romania). Sau chestii care nu se gasesc pe la noi.
De cateva zile, vanzatorii americani de pe net (in special eBay) au inceput sa dispere: USPS, posta lor nationala, a decis sa creasca tarifele pentru transportul international de scrisori si colete. Asta pe langa alte multe schimbari care-i apropie mai mult de epoca de piatra decat de secolul asta, cum ar fi oferirea de facilitati celor care vin la posta in defavoarea celor care comanda online pe site-ul USPS. Vorba unui tip de pe Youtube, se pare ca USPS vor sa iasa voluntar din business-ul asta
E foarte misto cand vezi pe eBay cate-un CD pe care vrei sa-l adaugi la colectie si are un pret bun, sa zicem 15 dolari. Il cauti demult si vrei sa-l cumperi, dar afli cu stupoare ca pentru transport ai doua variante: 26.50 USD prin Priority Mail (cu livrare in maximum 10 zile lucratoare) si 17.95 USD prin First Class Mail (cu livrare cand ajunge). Preturile s-au dublat fata de anul trecut.
Din aceasta cauza, vanzatorul din Europa este avantajat. Chiar daca CD-ul te costa 20 de euro, transportul e numai 5 euro (aproximativ) si atunci costul coletului este 25 de euro, cu vreo 5-6 euro sub costul coletului din SUA. Desigur, daca vrei un anume CD si aia e, diferenta o poti trece la pierderi. Dar cand cumperi de 10-20 de ori pe an si coletele sunt de 3 CD-uri si 2 carti, atunci diferentele se cuantifica in sute de euro. Si aici pierde si clientul, pierde si vanzatorul din SUA care are pretul mai bun. Si mai pierde si USPS, culmea. Totul din cauza unei strategii pe care n-a prea inteles-o nimeni.