Problema Google Hummingbird

Cel mai recent update al motorului de cautare Google a fost introducerea noului algoritm de afisare a rezultatelor, cunoscut sub numele de Hummingbird. Majoritatea site-urile au fost afectate, fie ca au cazut de pe pagina 1 pe 5, fie ca au ajuns pe 20 sau le-au disparut pagini (Home, spre exemplu) din rezultatele afisate la cautari. Haos pentru orice webmaster, administrator de site sau expert SEO.

Cum ne afecteaza Hummingbird?

Raspunsul pe care toti cei care stiu SEO cat-de-cat este ca Google nu mai afiseaza rezultatele in functie de cuvinte cheie, ci in functie de relevanta articolului ca raspuns la intrebari de genul "Cum ne afecteaza Hummingbird?". Dar oare ce i-a facut pe matematicienii de la Google, care acum 10 ani te indrumau la cautari aritmetice de genul:

"google hummingbird" effects -panda

sa optimizeze rezultatele oferite pentru cautari conversationale:

what are the effects of google hummingbird?

Raspunsul e simplu: prostia celor care cauta. Oriunde te uiti, oameni de toate varstele, sexele si rasele folosesc un sistem simplu de accesare a unui site:

1. deschid browser-ul care are ca homepage default-ul Google.com

2. in pagina deschisa, introduc www.siteul-dorit.com in casuta de cautare

3. apasa pe butonul Google Search

4. dau click pe primul rezultat, reprezentat de site-ul dorit

Cum s-a ajuns aici?

Google a inceput acum 15 ani, dar a inceput sa fie mai popular prin 2001. In perioada aceea, acces la un computer aveau mult mai putini oameni, din care un mic procent erau si abonati la Internet. Se poate afirma ca media de inteligenta a utilizatorilor era mult mai ridicata, plus ca utilizatorii erau oameni pasionati de partea tehnica a lucrurilor. Si acei oameni stiau sa scrie in casuta de cautare cu ghilimele, cu minus sau cu doua puncte. Cu timpul, orice neavenit a ajuns sa detina un computer, iar accesul la internet s-a ieftinit pana la sume derizorii. Asa ne-am trezit cu o gloata de zevzeci (ca sa fiu elegant) pentru care internet inseamna Google, Facebook, Yahoo Mail, Messenger si torrente.

In America, simplitatea e un mod de viata. Vedem pe net clipuri cu copii care incearca sa mute pozele din carte cu degetul, ca pe tableta, si ne amuzam teribil. Nu mai e deloc hazliu cand mai cresc si incep sa tasteze conversatii in casuta de cautare. Iar Google, ca un tabloid de doi bani, vine in intampinarea acestor inadaptati. "Content is king" a durat doar pana la "Money is king", iar Google s-a conformat si a optimizat. Si lucrurile nu se opresc aici. Daca vrei dori sa stii unde se afla turnul Eiffel, vei tasta:

Where is the Eiffel tower?

Raspunsul prompt: Champ de Mars, 5 Avenue Anatole France, Paris. Apoi, daca vei intreba:

How tall is it?

Vei primi raspunsul legat de inaltimea turnului, pentru ca Google trateaza succesiunea cautarilor precum o conversatie.

Ce putem face?

Cam nimic. Daca lucrezi in domeniu, tratezi problema ca pe o recalificare. Daca esti un simplu utilizator, speri ca vechile formule de cautare sa functioneze in continuare cu cata acuratete se mai poate. Sau cauti alternative, precum Bing, Yahoo si care-or mai fi. Dar Google va ramane pe primul loc ca motor de cautare, indiferent de schimbarile pe care le face.

Concluzia

Oamenii sunt din ce in ce mai prosti. Exista si exceptii, desigur, dar sunt putine. Se spune ca noile generatii au procesorul mai bun, dar hardul gol. N-am fost niciodata de acord cu chestia asta. Consider ca bunicii si parintii nostri au fost mult mai destepti decat suntem noi, iar copiii nostri... sanatosi sa fie!