Povestea unui logo de poveste

Logo-ul trupei Rolling Stones a fost conceput acum aproape 50 de ani si are, in ziua de astazi, calitatea de a fi recunoscut aproape oriunde. Povestea lui nu este foarte cunoscuta si m-am mirat cand am aflat-o, din mai multe puncte de vedere.

La fel ca in Romania, unde pentru site-ul unui artist, pentru coperta albumului sau afisele de promovare ale unui concert discuti direct cu liderul trupei/artistul respectiv, la fel si in 1970, cel care se ocupa de a gasi o reprezentare grafica pentru promovarea trupei era liderul Rolling Stones, Mick Jagger. Trupa avea nevoie de o identitate vizuala, iar Jo Bergman, asistentul trupei intre 1967 si 1973, a fost insarcinat de Mick Jagger sa gaseasca un tanar care sa lucreze la logo si posterele de promovare pentru concertele din perioada imediat urmatoare.

La indemnul lui Jagger, Jo Bergman a sunat la Royal College of Art, unde a discutat cu unul dintre profesori. Acesta i-a sugerat sa lucreze cu un fost student de 24 de ani, care acum lucra in colegiu, John Pasche.

John Pasche s-a intalnit cu Mick Jagger in sala de sedinte a trupei, dupa care Jagger l-a sunat si l-a invitat la el acasa, pentru a continua discutiile. Aici, Jagger i-a aratat un poster cu zeita indiana Kali, imagine pe care Jagger a luat-o direct de pe peretele restaurantului indian pe care il frecventa.

Punctul de plecare pentru design-ul logo-ului a fost zeita Kali, a carei limba proeminenta semana cu cea a lui Jagger. In viziunea graficianului, acest gest - de a scoate limba - era anti-sistem, ceea ce l-a facut sa continue lucrul in aceasta directie. A venit cu mai multe propuneri de forma a buzelor si limbii, de tonuri de culoare si de unghiuri din care era vazuta limba. Pana la urma s-a cazut de acord asupra logo-ului in forma actuala.

Si inca ceva care mi s-a parut amuzant: pentru ca logo-ul s-a transmis prin fax in SUA si a ajuns neclar, el a fost redesenat de un alt grafician, asa ca mai exista o varianta a acestui logo, foarte similara dar cu unele subtile diferente cauzate de re-vectorizare.

Pentru munca sa, John Pasche a primit in martie 1971 o suma de bani echivalenta astazi cu 1200 de lire. In octombrie 1972, dupa succesul pe care il avea deja logo-ul sau, trupa i-a mai platit inca vreo 2500 de lire (in banii de azi). De-a lungul timpului, Pasche a mai primit diverse sume pentru drept de autor, culminand cu vanzarea foilor originale pe care a creat logo-ul catre V&A Museum din Londra pentru 50.000 de lire, in 2008.

Un logo gandit pentru a fi usor de reprodus pe diverse materiale, la care un grafician a lucrat timp de doua saptamani, serile, dupa serviciu, ca sa faca un ban in plus. Si a creat ceva ce rivalizeaza usor cu orice tablou dintr-un muzeu de arta, de la cele mai abstracte picturi pana la celebra Mona Lisa.